Dag 8 - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Ciel Zaat - WaarBenJij.nu Dag 8 - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Ciel Zaat - WaarBenJij.nu

Dag 8

Door: Ciel

Blijf op de hoogte en volg Ciel

27 September 2016 | Spanje, Villafranca del Bierzo

Vandaag is weer een bijzondere dag. 47 jaar geleden liep ik in een witte jurk en nu in mijn wandeluitrusting......
Het is stralend weer en ondanks dat we maar 12 km hoeven te lopen gaan we om half 9 al op pad. Op het dorpsplein staan veel mannen te wachten die met busjes wegrijden. Later blijken dit druivenplukkers te zijn, de plukkers van het eerste uur.....
Tot Pieros lopen we weer langs de weg en we besluiten een omweg te nemen zodat we langs de wijngaarden komen, een mooiere route. Bovendien levert een zwaardere route ons een aflaat op...( dat meldde Theo ons toen we afgelopen maandag veel te veel hadden gelopen) en die verdienen we natuurlijk graag!
De druiven hangen en liggen! er mooi bij. Het is een drukte van belang bij het plukken, doet me denken aan de leuke appelpluktijd in de boomgaard van Corrie en Piet.
Het wordt flink klimmen en dalen, echt bergachtig. De bergen zijn mooi te zien, het is helder. Door een piepklein dorpje Valtville de Arriba, nog een klimmetje en dan zien we ons eindstation al : Villafranca del Bierzo.
'Klein Compostela' noemde men het hier, omdat de zieken en zwakken die de bedevaart niet helemaal konden voltooien over de hoge Cebreiropas op de treden van de Puerta del Pardon(Genadepoort) van de kerk dezelfde aflaat kregen als bij de Iglesia de Santiago, bij het graf van de apostel.
We bewonderen de afbeeldingen in het kerkportaal en gaan naar het dorpsplein. Eerst maar het hotel zoeken.
Door een mooi parkje en dan klimmen we via een smal straatje naar ons hotel 'Tres Campanas' . Een hartelijke ontvangst en wat een verrassing, een prachtige kamer met een uitzicht over de bergen vanaf ons balkon met gezellig zitje.
Hier houden we het zeker weer een dagje uit.
Eerst nog terug naar het dorpje om een broodje te eten met een lekker glaasje witte wijn op deze heuglijke dag.

• 27 September 2016 - 17:22

George En Mies:

Hallo Ciel en Jurrie
    Van harte gefeliciteerd met jullie trouwdag. Met zo,n prachtige reis en het mooie weer is het genieten!
    Maar wij mogen ook niet klagen. Vandaag 27 september weer 20 gr.en een strakblauwe lucht.Tot nu toe hebben we iedere dag in de tuin geleefd en gewerkt en genoten. De dahlia's staan nog volop in bloei.
    We genieten trouwens van jullie verslagen en de leuke foto's . Geniet van de mooie natuur. Het is echt Spaans ons welbekend. Liefs Proost met het glaasje wijn. Groetjes ook van George, Mies

• 27 September 2016 - 18:49

Henk:

Een dag vol herinneringen,
    47 jaar terug
    weet je nog wel, .....
    Als stratenmakers die onweerstaanbaar achterwaarts kruipen.

Groot is de wereld
    en lang duurt de tijd
    maar klein zijn de voeten
    die gaan waar geen wegen gaan
    overal heen.

Stapvoets,een weg moet je steeds met je benen
    gaande houden of je bent nergens meer,
    zoals een kopbal met je hoofd zo. Dat hij niet valt.

Ga, met veel plezier samen.
    henk

• 27 September 2016 - 20:47

Dicky:

Gefelicitéerd met jullie trouwdag. Wat een geluk om na 47 jaar nog samen te zijn , in voor- en tegenspoed en nog steeds blij met elkaar!
    Zo te lezen was dit ook weer een bijzonder mooie dag( ook zonder trouwdag)
    Leuk dat we met jullie mee kunnen leven.
    Groeten , Dicky